CENGİZHAN FİLMİ

Moderatör: murat tahan

Starcan
VIP
VIP
Mesajlar: 2626
Kayıt: Aralık 11th 2005, 03:07

CENGİZHAN FİLMİ

Mesajgönderen Starcan » Mart 14th 2008, 19:57

Moğol bozkırlarının HAKANI


Kazak yönetmen Sergei Bodrov, tanıdığı bildiği coğrafyanın en önemli tarihsel kişiliklerinden biri olan Cengiz Han'ı, rivayetler, efsaneler ve bildik klişelerden soyutlayarak insani özellikleriyle anlatıyor.
Sinemacıların, tarihinin önemli kişiliklerine olan düşkünlüğü, çoğu zaman hiç gündemimizde olmayan insanları yeniden hatırlamamıza vesile oluyor.


Resim

Bu kişiliklerin ilginç hayat hikâyelerinin ya da kahraman olarak anılmalarının arkasında yatan nedenleri, gerçekçi bir bakış açısıyla anlatan yapımlar, filmin ötesinde biz seyirciler için iyi birer referans kaynağı haline de geliyor. Fakat sinemanın üretim ibresi ağırlıklı olarak Amerika ve Avrupa'dan yana olduğu için genelde Batı için önemli olan insanların hikâyelerini izliyoruz perdede. Zaman zaman kimi sinemacılar bu döngüyü kırıp, farklı coğrafyaların efsanevi kişilerini anlatma çabasına girebiliyorlar. Fakat burada da şöyle bir handikap var: Anlatılan kişilik Batı'nın bakış açısıyla resmediliyor.

Açıkçası 'Cengiz Han' filmi bu anlamda önemli bir örnek. Çünkü Doğu dünyasının en önemli tarihî kişiliklerinden Cengiz Han'ı, Kazak yönetmen Sergei Bodrov anlatıyor bize. 'Kafkas Mahkumu' filmiyle tanınan Bodrov, uluslararası üne sahip bir yönetmen olarak bildiği coğrafyanın önemli bir figürünü resmediyor. Böylece film baştan emin ellere teslim edilmiş oluyor. Tabii, önce Moğol İmparatorluğu'nu kuran ve sonrasında bu imparatorluğu Doğu'dan Batı'ya genişleten Cengiz Han'ı, her tarihî kişilik gibi, çözümlemek kolay değil. Fakat Bodrov, Cengiz Han'ı rivayetler, efsaneler ve bildik klişelerden soyutlayıp insani özellikleriyle anlatmayı tercih ederek daha baştan yaklaşımını belli ediyor. Bu tavrı da filmin evrensel düzeyde ilgi görmesinin kapılarını aralıyor. Bodrov, Cengiz Han'ın ya da filmdeki adıyla Timuçin'in küçüklükten başlayarak hayatını ince ince dokuyor perdede. Biz perdede Timuçin'in dokuz yaşında evleneceği kadını seçmesini, babası öldürüldükten sonra Orta Asya bozkırlarında çoğu zaman tek başına yaşam mücadelesi vermesini, sevdiği kadınla evlenmek için ısrar edişini, kan kardeşiyle olan dayanışması ve çatışmasını, Moğol boylarını tek bir çatı altında toplamak için giriştiği savaşları izlerken, Bodrov'un ağırbaşlı, sakin anlatımı sayesinde Cengiz Han'ın kişiliğindeki önemli unsurları bir bir anlıyoruz. Yaptığı her hamlenin arkasında yatan düşünce yapısını görebiliyoruz. Mesela sevdiği kadınla Timuçin'in ilişkisi üzerinden Moğol toplumunda Cengiz Han'la birlikte kadının saygınlığının artmasını vurgulaması oldukça akıllıca. Bodrov'un başarısı hikâyeye yaklaşımı ve onu incelikli bir şekilde anlatmasıyla sınırlı da değil. Film büyük Hollywood projelerini aratmayacak düzeyde görkemli. Bodrov bu görkemi ortaya koyarken, filmin ruhunu zedelemeyecek tercihlerde bulunuyor.

Tabii Bodrov'un tüm bu tercihleri filmin kalitesini yükseltiyor. Filmin Oscar'a aday gösterilmesinin sebebi de işte bu tercihlerde yatıyor bizce. Yıllardır Atatürk filmi için uğraşan ve işin içinden bir türlü çıkamayan sinemacılarımıza açıkçası 'Cengiz Han' iyi bir model oluşturuyor. İnşallah bu filmin yapım koşulları ve Bodrov'un incelikli ve bir o kadar da etkileyici anlatımı yerli sinemacılarımıza bir model oluşturur da biz de tez zamanda bir Atatürk filmi izleriz.


CENGİZ HAN

Yönetmen: Sergei Bodrov

Oyuncular: Tadanobu Asano, Honglei Sun, Ying Bai,

Amadu Mamadakov,

Khulan Chuluun

“Sinema” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir

cron